Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

torsdag 29 juni 2023

Vingindex

 Ett sätt att veta hur renrasiga drottningar som man har är att mäta vingindex. Varje biras har unika mönster på sina vingar och med hjälp av en scanner och ett dataprogram och 30 gråbin kan man med stor säkerhet säga hur renrasig en drottning är. Det är viktigt att veta om man vill bevara det nordiska biet. Man kan inte bara gå på färgen, dvs att det skall vara mörkt.


För att man skall kunna lita på resultatet måste man samla in nykläckta bin, gråbin. Dessa har ju aldrig lämnat kupan och är garanterat avkomma från drottningen.
Lättast är att sätta en tratt i en burk och plocka gråbin från en ram och släppa ner.


Man avlivar bina skonsammast genom att lägga burken med lock i frysen i några timmar.


Sedan klipper jag av höger vinge med en liten smal sax på 30 döda bin och fäster på en tejpremsa som ligger med limsidan uppåt. Ett riktigt pilligt jobb. Jag använder en tändsticka som jag har gnidigt in lite bivax på ändan. Det behövs bara lite vax för att man skall få vingen att fastna när man trycker på den. Sedan är det bara att föra över den till tejpen och trycka fast. Man vill packa dom tätt och åt samma håll. Den inscannade bildytan bör vara så liten som möjligt annars blir bilderna väldigt stora, ca 10 MB är normalt.

 När man fått fast alla så lägger man ett genomskinligt plastark över. Ett overheadark för dom som är gamla nog att veta vad det var 😆. Man kan tejpa många tejpremsor på ett ark.

Man scannar sedan vingarna och här gäller det att ha hög upplösning, jag kör 2400 dpi. I programmet VingMell markerar man 7 punkter på varje vinge och man får en siffra på hur renrasig drottningen är.
Programmet VingMell kan man köpa via Nordbi.se Det är gratis om man är medlem i föreningen.




Det är den här drottnigen som jag har odlat efter i år. Alla drottningar som jag parat på Käringön är efter henne. Det skall bli spännande att se vilket vingindex hennes döttrar kommer att få. Det kommer att säga hur bra drönarna är på ön. Men det tar ett tag innan jag kan göra det. Först måste dom få bygga upp sig så att jag har några gråbin att undersöka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar