Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

torsdag 22 juni 2023

15 av 18 möjliga

 Då var det äntligen dags att plocka hem apideorna från Käringön. En dag för tidigt men imorgon är det midsommarafton och man vet inte vad som kan hända när folk festar till. Jag tog den tidiga färjan så att jag kunde stänga flustren vid halv åttatiden på morgonen. Några enstaka morgonpigga bin var ute och flög men bara några få.


Packade ihop apideorna på mina bärskivor och tog 9:30 färjan hem.


Väl hemma ställde jag ut dom på Lecablock och öppnade flustren och satte dit spärrgaller för flusteröppningarna. Tänkte att para en omgång till på Käringön och då får jag ju inte ha med några drönare
Man skulle kunna tro att Leca var en smart lösning, men när man skall jobba så måste man sitta på knä och efter en tid börjar det kännas. Jag får komma på en bättre lösning inför nästa säsong.


På eftermiddagen när bina hade lokaliserat sig lite var det dags att kontrollera hur parningen har gått. Det visade sig att det gått fantastiskt bra. 15 stycken av 18 möjliga var parade. Gick igenom alla och märkte drottningarna med en röd prick med en mindre gul prick ovanpå.
På så sätt kan jag lätt se att det är en drottning av linjen Hjoggböle parad på Käringön 2023. F1-drottningar som är friparade här hemma får en enkel röd prick. De flesta fick även lite mer foder i form av kristalliserad honung.


Sedan var det dags att starta en ny odlingsomgång. Gjorde som förra gången. Flyttade bort drottningen med de två översta lådorna coh larvade 3 st  lister med 14 st cellkoppar på varje. Avelssamhälle var även denna gång min nordiska drottning




Gav även denna gång lite 50% honungsvatten för att stimulera ett litet drag. Har endast ett 1,4 mm hål i locket så att det tar ett par dagar att tömma burken. Visserligen så blommar vitklövern nu men tar det säkra före det osäkra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar