Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

lördag 10 juni 2023

Käringön

 Idag var det dags att köra ut apideorna till Käringön för parning. Har snickrat ihop två stycken bärplattor så att jag kan stapla 3 x 3 stycken med spännband runt så att det fungerar att bära. Lastade även med mina markstenar att ha som tyngder på apideorna. 20 markstenar är rejält tungt så jag tog med säckkärran att köra dom med.




Käringön där borta i fjärran. Inte en chans att drönare från fastlandet når ut hit. Måste också nämna att det är en helt fantastiskt trevlig och hjälpsam färjepersonal. Alltid glada miner och inga problem 😁

Hamnen, här kan man ta en lunch eller fika. Riktigt mysigt

9 apideor utplacerade, 9 kvar. Vädret skall ju bara bli varmare framöver, upp emot 30 grader senare i veckan. Försökte därför placera apideorna på de skuggigaste platserna jag hittade. Dom flesta uppe på en mur och fyra stycken på en lastpall på marken.


Här skall dom stå fram till midsommar, då borde drottningarna vara parade och klara att ta hem


Kjell, min mentor när det gäller nordiska bin. Han är en av de som sett till att det finns ett renparningsområde för nordiska bin här ute. En mycket kunnig och erfaren biodlare














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar