Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

torsdag 8 juni 2023

Kläckningskontroll av apideor

 Idag var det dags att kontrollera om cellerna har kläckts i mina apideor. Det är ju ganska onödigt att åka iväg med dom till Käringön om det inte finns en ungdrottning med.

17 stycken utkrypna celler, en cell var inte kläckt men när jag lös med en ficklampa igenom den såg jag att det rörde sig på insidan. Jag kollar igen imorgon. Under den korta tiden cellerna har varit insatta så har bina verkligen hunnit att modifiera dom. Dom var ju släta och fina när jag satte in dom. Gott om plats...

Men nu när jag skulle ta ut dom så gick en av när jag försiktigt försökte lirka ut den genom hålet och på flera andra hade dom byggt cellkoppar så att dom knappt gick att få ut.

Gav varje apidea en liten vattendusch genom gallret och gick nöjd därifrån 😁





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar