Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

lördag 3 juni 2023

Vaxa plastramar

 Jag använder både plastramar och träramar i min biodling men tycker nog att plastramarna är bäst. Men man MÅSTE få till ett tunt vaxlager på ramen innan man sätter in den i kupan. Först då bygger bina ut ramen riktigt snyggt.

Man kan vaxa med rołler, som jag gjorde förr eller så kan man doppa hela ramen i ett varmt vattenbad med ett tunt lager smält vax på toppen. Vattenbadet fördelar vaxet mycket jämnare och tunnare än rollern men alla ytor på ramen blir vaxade. Ändå blir vaxåtgången mycket mindre än när man rollar.
Temperaturen på vattnet är 85 grader. Varmare, och det finns risk att ramarna blir deformerade. Dom tål tyvärr inte kokning.

 Man får låta ramen vara i vattnet någon minut eller så och sedan lyfter jag upp den och slår av överflödigt vax i en tunna som jag har stående bredvid. Återanvänder man gamla högtryckstvättade ramar så blir dom extra rena av det varma vattnet som smälter bort ev rester som högtryckstvätten missade.

För att snabba på processen värmer jag tre ramar åt gången enl löpandebands principen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar