Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

onsdag 7 juni 2023

Dom sista drottningarna

 I morse fick jag ut de sista drottningcellerna i sina samhällen. Ytterligare en hade krupit fram i morse så det är hög tid att få ut dom. Jag provar lite olika metoder för att få dom parade. Just dom här skall sättas in i stora samhällen där jag har gjort en avläggare med den gamla drottningen och satt ovanpå.

På fyra gjorde jag avläggaren för två veckor sedan eftersom jag såg svärmtendenser. I dom samhällena har jag varit inne och tagit bort alla drottningceller som bina har dragit upp. Så dom borde vara hopplöst drottninglösa nu, såvida jag inte har missar någon drottningcell. 
I några andra samhällen gjorde jag avläggaren med den gamla drottningen vid samma tillfälle som jag satte in drottningcellerna. Får se vilken metod som fungerar bäst.

Avläggaren är en garant om det inte blir någon äggläggande drottning i modersamhället så kan jag slå ihop dom igen och göra ett nytt försök i höst med en parad nordisk drottning.
Går parningen bra så kommer jag att ta bort den gamla drottningen innan jag slår ihop avläggaren med modersamhället. Jag behöver inte fler samhällen, jag har redan för många...🙈😄




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar