Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

lördag 13 juli 2024

Försvagning av apideor

 Första omgången drottningar i apideorna har varit produktiva, vissa har alla tre ramar fulla med täckt yngel.

För att det inte skall bli totalt överbefolkat när dessa kläcks så har jag tagit ut en yngelram och ersatt den med en ny ram med vaxremsa. I det flesta fall tog jag mittenramen och flyttade ramen närmast flustret ett steg bak och satte den nya närmast flustret. Två apideor var svagare än övriga och där tog jag ingen ram.

Ramarna som jag plockade bort hamnade i speciallådan på ett stort samhälle. Där blir ynglet väl omhändertaget och blir en fin förstärkning för samhället. Men jag får ha lite koll så det inte blir för mycket vildbygge i det outnyttjade utrymmet.

Jag passade även på att fylla på lite ytterligare strösocker i apideorna så att jag slipper att öppna dom när drottningarna skall ut och para sig. Då vill jag att dom skall ha lugn och ro.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar