Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

fredag 12 juli 2024

Efterkontroll

 Det gick inte så bra som jag tänkt. Idag när jag kontrollerade apideorna så saknade av 8 av18 st apideor drottningar. Eftersom ungdrottningarna är märkta grönt så borde dom vara lätta att se. Tydligen räcker det inte att vattenspraya dom blöta innan man släpper ner dom.

Jag får prova att tillsätta dom i en tillsättningsbur istället. Tror att jag kommer ta bort den första ramen och hänga buren där ett dygn innan jag tar bort plastpluppen. Då borde dom hinna vänja sig vid den nya drottningen. Dessutom blir jag av med lite yngel och kan förhindra att apidean blir överbefolkad.

Ramen som jag tar ut hänger jag in i ett stort samhälle. Jag har gjort speciallådor för att kunna återvinna bina & ramar från apideorna när säsongen avslutas så att inga bin går till spillo.

Tur att jag hade 8 stycken reservdrottningar/puppor som jag kan ersätta dom försvunna med 👍





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar