Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

tisdag 9 juli 2024

Förbereda apideor för omgång 2

 Imorgon kommer nästa omgång drottningceller kläckas, så idag behöver jag bura kvarvarande parade drottningar samt ta bort ev. drottningceller i de apideor som saknar drottning.

Jag passar även på att fylla på lite foder. Som påfyllning tycker jag strösocker är det bästa alternativet. Det uppmuntrar inte till röveri och om man häller ner det sakta så hinner bina att krypa undan. När sockret är påfyllt så fuktar jag ytan med lite vattenspray.

7 stycken drottningar blev burade och skall ersätta några befintliga drottningar i andra kupor. Jag har ett antal drottningar som är F1 korsningar med Nordiska mödrar och Buckfast som troligtvis är fäder, dessa vill jag byta ut.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar