Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

måndag 15 juli 2024

Apideornas vingindex

 Jag som inte skulle störa apideorna innan det var dags att kolla hur parningen hade gått. Men jag kunde inte låta bli att göra en liten vingindexundersökning.

Två gråbin från varje apidea samlades in i en glasburk för att avlivas i frysen. Alla högervingar klistrades upp på ett OH och scannades in i datorn för att kunna mätas i programmet WingMell. Resultatet blev precis som jag hade hoppas på! 😁 Det visar att det är 100% nordiska bin, dvs drottningarna har bara parat sig med nordiska drönare! 

Jag vet att det bara är 2 bin från varje apidea som mäts men det ger en fingervisning om hur det ser ut. Till våren kommer jag att göra riktiga mätningar på de bästa samhällena för att se vilka drottningar jag skall odla på nästa år.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar