Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

lördag 30 juli 2022

Sommarhonung och bålgetingar

 Nu i månadsskiftet juli - augusti förbereder jag mina samhällen inför ljungdraget. Skattlådor med sommarhonung sätts ovanför en bitömmarbotten, en ny låda med nyvaxade plastramar för ljunghonungen sätts under det och närmast yngelrummet ett spärrgaller. 

Jag tar inte bort någon honung från yngelrummen i år utan lämnar det som bina har ordnat dom. Nästan alla samhällen har totalt 6-8 ramar fulla med honung längst bak i kupan . Ganska lika fördelat på övre och undre yngelrumslådan. Provade detta pga tidsbrist förra året och övervintringen gick bättre än vanligt så tänkte prova det i år igen. Visst jag förlorar lite honung kanske men sparar en hel del jobb också.




Upptäckte att jag fått nya hyresgäster i fågelholken vid snickarboden. BÅLGETINGAR!

Problemet är att jag går precis framför holken när jag går till mina bikupor på berget samt att den sitter precis bredvid dörren till snickarboden. Bålgetingarna får vara så länge dom inte är aggressiva när jag passerar. Men för deras skull så gäller det att dom sköter sig ☝😁

Tydligen så skapar bålgetingarna nya satellitsamhällen om det gamla boet blir för trångt. Drottningen flyger till det nya boet och fortsätter att lägga ägg där. Dom överger inte det gamla boet utan håller igång det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar