Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

lördag 30 juli 2022

Drivfodring

 Nu har det gått 2 dagar sedan jag skapade avläggarna och vid det här lager så har alla flygbin flugit tillbaka till moderkupan. Det är helt lugnt vid miniflustret bara något enstaka bi som sticker ut huvudet och kollar lite.

Då kan dom få lite 50% strösockerlösning som drivfoder. Jag blandar 4 dl kokhett vatten med 400 gram strösocker. Hade även i en skvätt gammal honung men det är inte alls nödvändigt, det var bara lite rester som jag ville bli av med.



Själva grejen med drivfodring är att den skall ske långsamt och med ganska liten mängd varje dag, kontinuerligt. För att styra detta så har jag bara gjort ett enda hål i burklocket med en liten spik (1,4mm). 
Målet är att det bara går 1,5 till 2 dl per dag. Dom får inte vara så mycket att dom börjar fylla cellerna där drottningen skall lägga ägg. I så fall får jag stoppa ett tag eller göra ett mindre hål.

Jag använder en täckbräda med ett foderhål och ställer burken med sockerlösning upp och ner på den. Det bildas ett undertryck i burken och inget rinner ut av sig själv.




Det gör att bina tror att det är goda tider och drottningens äggläggning ökar, utbyggnad av mellanväggar tar fart och bina blir på bra humör och mer toleranta till en ny drottning.

Om 2 dagar kommer jag att släppa ut drottningen ur sin påsticksbur och då är det just den stämningen jag vill ha.

Jag kommer att ha koll på avläggarna de närmsta timmarna för att kontrollera att inte något röveri startar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar