Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

fredag 29 juli 2022

Att göra säkra avläggare, del 2

 Nu är det dags att göra själva avläggaren.

Den består av en pollenram som jag knyckt från ett av mina andra samhällen. Pollenramen placeras närmast flustret. Jag har kontrollerat noga att den inte innehåller några ägg eller öppet yngel. Är man osäker kan man köra vetemjölsmetoden på den också. se förrförra inlägget...

Sedan ramen med påsticksburen och efter det 2 stycken utbyggda tomma ramar. Jag fick använda ramar med mellanväggar i brist på utbyggda.



Och längst bak en ram med honung. Helst från den kupan som du kommer ta bina ifrån så att dom har samma lukt. Det minskar risken för röveri.

När ramarna är i ordning så är det dags att skaka ner bin från modersamhället. Jag skakar ner bina i en svärmlåda och sprayar dom med vatten först men det går bra att skaka ner direkt i avläggaren om man vill det. Det blir lite stökigare bara.

Skaka av bina från ca 4 ramar från yngelklotet och var SÄKER på att du inte får med drottningen. Ungefär hälften kommer att flyga tillbaka till modersamhället så var inte för snål.




Flustret skall vara minskat till ett minimum de första dagarna så att dom har lättare att försvara sig mot röveri. Jag har bara en 2 cm bred och 8 mm hög öppning. Det räcker bra.

Stäng igen avläggaren och vänta i 2 dagar innan vi försiktigt börjar att drivfodra. Efter ytterligare 2 dagar så kommer jag att släppa ut drottningen från buren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar