Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

onsdag 30 juni 2021

Kontroll och drottningmärkning

 Då var det dags att kontrollera hur det gått med parningen av dom nya drottningarna. I första kupan som jag kontrollerade fanns det en parad drottning. Märkte drottningen med årets färg, vit. Det var den enda parade drottningen, i övriga kupor såg jag oparade drottningar som sprang omkring. Jag får ge dom en vecka till innan jag gör nästa kontroll.

Det verkar vara en speciell ordning på ramarna i kupan. Pollen på första ramen närmast flustret sedan ramar med ägg och yngel. Resterande ramar längre in i kupan var helt fyllda med honung. Dom verkar vilja ha ynglet nära flustret.

Jag tog bort 3 ramar med honung och satte in mellanväggar istället så att det finns plats för äggläggning. 

Reflektion: Flusteröppningen på 20cm x 0,8cm verkar vara fullt tillräcklig för åtminstone en Farrarlåda full med bin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar