Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

lördag 5 juni 2021

Fixa flusterlådor

Då var det dags att fixa till de speciella lådorna som skall vara överst i yngelrummet. Eftersom jag inte vill modifiera/förstöra mina frigolitlådor ifall experimentet misslyckas så har jag skapat en flusteröppning med hjälp av 8 mm plywoodlister. Listerna är behandlade med kokt linolja för att tåla fukt bättre.

Dessa är fastsatta med en spikpistol och 40 mm klammerstift uppe på lådorna. Flusteröppningen har jag gjort 20 cm bred och satt på ena långsidan. Jag har ju Langstroth så lådorna är inte kvadratiska. Tänkte prova på dom här lådorna att köra med varmbygge.

8 mm x 20 cm = 16 cm2 vilket i teorin borde räcka som öppning. Skulle jag behöva större kan jag enkelt fixa det genom att ta bort hela eller en bit av kvarvarande list. Därför är listerna är inte fastlimmade.


För att säkerställa att bina alltid har öppen väg ut så har jag limmat och häftat fast 10 mm tjocka trälister på långsidan där flustret är. Då är det omöjligt att av misstag stänga in bina. På sista bilden ser man locket ligga på och hur listerna skapar utrymme för bina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar