Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

lördag 5 juni 2021

Det som inte skulle bli någon drottningodling i år

 Men jag kunde inte hålla mig. Hade bestämt att det inte skulle odla några drottningar i år men när ett samhälle fick dåligt temperament så tog jag tillfället i akt och tog bort den ilskna drottningen och dom fick två odlingslister istället.

Resultatet blev bra, 13 stycken stora fina celler som nu är burade och insatta i äggkläckaren, samt en som fick sitta kvar i odlingssamhället. Totalt 14 av 24 larvade

Det kunde blivit fler men 6 st blev förstörda när jag tog ut dom ur kupan. Jag odlar på smala lister som förhindrar att bina bygger in cellerna i vax när det är bra drag. Oftast brukar dom inte bygga fast några celler överhuvudtaget men denna gång blev det mindre bra.

Men 14 stycken räcker gott till för mina behov.

Som sagt, jag skulle ju inte odla några i år...😁


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar