Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

tisdag 15 juni 2021

Avläggarna gjorda

 Nu var det dags för drottningcellerna att kläckas och det är ett bra tillfälle att använda de nya toppflusterlådorna. Jag använder övervintrade parningssamhällen från förra året så slipper jag ta bin från mina stora samhällen.

Eftersom jag hade fler drottningceller än jag behövde fick några samhällen två stycken. Den första drottningen som kläcks kommer att ha ihjäl den andra. Bilden med utkrypna drottningceller visar just det. på en av cellerna är det ett hål på sidan och toppen är kvar. 

Ett praktiskt problem som jag upptäckt är att det inte går att använda täckplast på flusterlådorna. Plasten är för vek och hänger ner och blockerar en del av flustret. Lösningen är att använda täckbrädor istället.

Fick lösa det provisoriskt med några gamla täckbrädor och lägga täckplasten över för att täcka foderhålen. Kommer att göra nya under sommaren så att jag slipper plasten.

Den 28 Juni är det dags att kontrollera om drottningarna har blivit parade. Tills dess får avläggarna vara ifred.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar