Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

söndag 12 maj 2024

Vingindex

 Nu har jag mätt vingindex på alla mina bin som har drottningar som är parade på Käringön. Det är ett ganska pilligt jobb där jag samlar in 30 gråbin som jag först avlivar i frysen. Sedan klipper jag av höger framvinge och klistrar dom på en tejpremsa.



Denna scannar jag in till en bild som jag kan använda i programmet WingMell. Där markerar jag 7 st punkter på vingarnas ådror. Programmet markerar varje vinge som en punkt i ett diagram.

För nordiska bin skall alla punkter vara inom ett speciellt område. Är alla inom så får man 100%










Resultatet har varit lite blandat. Ett samhälle står ut med att få 0% nordiska anlag. Hur är det möjligt?

Hade mina misstankar eftersom bina hade mycket ljusa inslag, är det inblandning av ligustica?

Annars är jag rätt nöjd, mellan 80 - 100% nordiska anlag på övriga. Jag kommer bara att odla på de samhällen som är 100%, dessutom kommer jag att jämföra färg och temperament samt livskraft när jag väljer.. 

5 kommentarer:

  1. Har du skaksvärmar till salu? Dan i Kvarnvik undrar..

    SvaraRadera
  2. Hej Dan, Jag kan nog fixa det om 2-3 veckor om mina drottningar blir parade. Det beror mycket på vädret

    SvaraRadera
  3. Ok, jag vill eventuellt ha två. Hur mycket vill du ha för dem?

    SvaraRadera
  4. Dan, du kan väl ringa eller messa mig på 073-0216533

    SvaraRadera
  5. Ja, jag hör av mig inom kort.

    SvaraRadera