Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

fredag 10 maj 2024

Vårgenomgång

 Då var det dags att göra en genomgång av samhällena samtidigt som jag gör rent bottnarna och ger dom en låda till.

Övervintringen har gått bra. En drottning har bina bytt ut över vintern så hon lägger bara drönarägg. Två samhällen är lite svaga men inget som inte går att fixa med lite yngel från något starkt samhälle.



Drönarramen har suttit i sedan förra året för att få tidiga drönare






Bottnarna får en blöt beläggning som jag skrapar ut och sedan tvättar med diskmedel och vatten.


I år får dom utbyggda ramar samt en drönarram i den nya bottenlådan




Färgmärkningen gör det lättare att ha koll på vad som jag har i mina kupor. Jag följer årets drottningfärg.
En Röd med gul prick är parad på Käringön 2023
Röd är friparad här hemma 2023
Vit betyder att det är något problem, tex svagt samhälle, drönarsamhälle etc



Jag har gjort 8 st nya bottnar med en ram av trä och botten av 2 lager markduk. Skall prova detta på hälften av mina samhällen vintern 2024/2025, Vill se om detta hjälper mot fukten på botten under vintern. Sommaren är inga problem, då är bottnarna torra och rena.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar