Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

fredag 31 maj 2024

Start av drottningodlingen

 Nu är det dags att starta årets drottningodling. Jag gör som jag brukar.

Jag börjar med att leta upp drottningen i amsamhället och flyttar henne med en skattlåda som innehåller både yngel och honung till en ny botten vid sidan om samhället. Jag kör utan spärrgaller så det blir lite mix i skattlådan så här tidigt på säsongen.

Sedan tar jag bort en foderram i yngelrummet i amsamhället för att ge plats åt mina tre odlingslister. När det är klart så lägger jag på täckbräderna igen och dom får vänta tills jag kommer med mina omlarvade cellkoppar.

Sen är det dags att leta upp en ram med spätt yngel från det samhället som jag skall odla från. Eftersom jag har nordiska bin så mäter jag vingindex för att kunna odla på en så renrasig drottning som möjligt.


Jag larvar 3 lister med 14 cellkoppar på varje, totalt 42 st. Listerna är speciellt utformade för att sitta tätt ihop med befintliga ramar. Detta gör att bina inte bygger ihop dom med vax, utan drottningcellerna blir rena från oönskat vaxbygge.

När samhället har fått sina odlingslister så ger jag dom en burk honungsvatten med bara ett 2mm hål i locket. Det gör att jag får stora fina celler. Är det dragstopp får dom ett lock med flera hål.


En dag senare kollar jag en av listerna för att se hur många som är antagna. Är resultatet sämre än antalet som jag behöver för mina apideor så larvar jag om. Jag behöver minst 18 st. Denna gången var 11 av 14 stycken på första listen antagna så jag räknar med liknande resultat på övriga lister.



Ingen omlarvning denna gång heller ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar