Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

torsdag 11 augusti 2022

Sista förstärkningen

Idag delade jag en avläggare som jag gjorde tidigare i sommar och gav 5 ramar var till mina nordiska avläggare.

Det blev ett par yngelramar, pollenram och nån honungsram som jag satte i en egen låda och fyllde ut med tomma utbyggda ramar. La på ett tidningspapper med några hål i och sprayade det med citrongräsvatten så att det blev ganska blött.



Satte dom nordiska avläggarna ovanpå och sprayade dom lite dom med så att dragbina från den delade avläggaren skall acceptera sina nya drottningar lättare.

Nu är avläggarna rustade inför vintern med 20 ramar var och ganska mycket bin. Drottningarna har gott om plats att lägga ägg.
Ljungdraget pågår för fullt och bina har bra tillgång till pollen till yngel och för att bygga upp fettkroppen inför vintern. Kommer att sluta att drivfodra så länge draget är så här bra, det blir ingen påfyllning innan dess.

Nu kommer avläggarna att få vara ifred i en vecka innan jag kollar att allt gått bra och att inga drottningceller har byggts upp.

Drottningen i den delade avläggaren satte jag in i det ilskna samhället i en påsticksbur. Osäker hur det kommer att gå. Hittade nämligen ingen drottning eller vanligt yngel utan bara puckelyngel i det samhället. Inte konstigt att dom har blivit ilskna.

Om fyra dagar släpper jag ut henne och vi får se hur det går...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar