Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

torsdag 4 augusti 2022

Röveri!

 Idag när jag vaknade efter att ha jobbat natt så var det mycket aktivitet vid avläggarna. Gick och kollade och mycket riktigt, röveri hade uppstått på båda avläggarna. Bröt av lite blad och stoppade i flusterhålen för att stoppa rövarbina från att komma in.



Men jag kan ju inte ha bina instängda hur länge som helst så jag fixade till några provisoriska nätrör som jag tejpade upp på flusteröppningarna. Har provat metoden förut och då fungerade det så jag testar igen.

Tanken är att rövarbina går efter lukten och försöker komma in närmast kupan, vid flusteröppningen, och blir stoppade av nätet.

Avläggarens bin däremot, orienteringsflyger och lär sig att ingången är längst ut på nätröret. Nu har dessa avläggare nästan inga dragbin ännu så jag förväntar mig ingen större flygtrafik imorgon.

Tidigt i morgon bitti så kommer jag att göra en snabb inspektion och se om drottningarna lever somt sätta dit en mer stabil konstruktion. 

Jag är väldigt förvånad att det uppstod nu, avläggarna har ju stått en vecka utan att det har varit något problem. Jag har ju inte heller gjort något som skulle trigga detta, Får skylla på det regniga vädret som gjort att bina inte varit sysselsatta med ljungdraget utan har hittat på såna här saker istället...

Hoppas, hoppas att drottningarna har klarat sig 🙏

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar