Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

fredag 5 augusti 2022

En snabb inspektion

Tidigt i morse öppnade mina avläggare för att kontrollera om mina nordiska drottningar hade klarat sig från gårdagens röveri. Till min stora lättnad så gick båda drottningarna lugnt omkring på sina yngelramar.

Röveriet hade nog inte pågått så länge för det var honung kvar i ramarna men ett 30-tal döda bin i botten på Jamaicas kupa.



Satte på nya stabilt monterade nätrör över flustren. Dom jag satte på igår var ju bara fasttejpade lite provisoriskt med risk för att silvertejpen skulle släppa.
Nätrören  är gjorda av mjuk aluminium och går att klippa med en vanlig sax. Ev kommer jag att korta ner dom senare, nu kanske dom är onödigt långa.

Trots att det var strax efter kl 6 på morgonen så var det lite rövarbin ute och spejade. Jag kunde även konstatera var dom kommer ifrån. 
Det samhället i bigården som har det sämsta temperamentet hade samtidigt aktivitet på sitt fluster. På alla andra samhällen var det noll aktivitet.
Nu blir det prio ett att byta ut den drottningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar