Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

måndag 29 maj 2023

Gjuta mellanväggar

 Drottningodlingen rullar på och det börjar att bli dags att förbereda mina nyinköpta Apideor (små parningskupor). Ett steg är att sätta in små remsor av mellanväggar i de medföljande 3 ramarna.
Men alla mellanväggar är slut i lagret så jag fick gjuta nya.


Jag har under försommaren smält ner återvunnet vax från ramar, täckvax och täckbrädor etc. Jag har alltid en låda med mig i bigården där jag samlar allt spill. Det blir en del under en säsong.
Vaxet smälts först i solvaxsmältaren och kokas sedan ytterligare en gång i ett vattenbad. Varje gång filtreras vaxet genom Biltemas fiberduk. Just den fiberduken tycker jag fungerar extra bra eftersom den är så tunn och genomsläpplig.


Vaxet smälts sedan dels i ett vattenbad samt i en crockpot som står under gjutformen. Den är till för det överskottsvax som rinner ner från gjutformen. Det är även från den som jag fyller gjutformen. Optimal vaxtemperatur för att gjuta fina mellanväggar är runt 85 grader.
För att hinna smälta vax tillräckligt fort och undvika osmälta bitar i crockpoten behövs vattenbadet också.


Den orange avrinningstratten är gjord av mjuk silicon som gör det lätt att ta bort vaxet och smälta om.


Gjutformen är luftkyld så man slipper att ha något kylvattensystem.


Skrapa ren framkanten på glutformen med en spackelspade och sedan kan man enkelt lossa mellanväggen från formen med hjälp av lite tryckluft.


Gjutformen är i storlek Dadant så den är riktigt stor. Fördelen för mig är att man får 2 mellanväggar 3/4 Langstroth på en gjutning. Jag bara delar den på mitten. 
Vill man så kan man skära ut mellanväggar som passar Lågnormal också, men då blir det bara 1 per gjutning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar