Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

fredag 26 maj 2023

Drottningodling

 Idag startade jag årets drottningodling. Kanske någon vecka för sent för att dra nytta av ett bra drag men jag har tvekat på om jag skulle konvertera till nordiska eller inte. Jag tar det ett steg i taget och första steget blir att dra fram nya drottningar.

Jag började med att flytta bort drottningen ihop med en yngellåda från ett av mina buckfast reservsamhälle. Hon får flytta tillbaka senare när cellerna har täckts och har fått flytta in i kläckmaskinen.

Larvade 3 lister med 14 cellkoppar på varje, totalt 42 stycken . Jag använder smala lister som förhindrar vildbygge dessutom behöver jag bara ta ut en ram för att få plats med 3 lister.

Larverna tog jag från mitt nordiska samhälle med drottning "Jamaica" från Ingvar på Lurö. Jag gör en snabb kontroll imorgon på en list för att se om antagningen är acceptabel. Om inte så har jag chans att larva om.



För att ha koll på när saker och ting behöver göras i drottningodlingen så har jag ett schema i Exel. Man bara skriver in datumet när man larvar om och alla datum ändras automatiskt 😁
Mycket praktiskt så att man kan planera så man är ledig när dom nya drottningarna skall ut i sina parningssamhällen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar