Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

onsdag 19 juli 2023

Säker drottningtillsättning

Det är svårare att tillsätta drottningar av en annan ras så jag provar med nätburar för att få bättre antagning. Jag har tillverkat egna burar av aluminiumnät. 10 x 15 cm med en 2 cm hög kant.

Sedan är det bara att leta upp en ram där ynglet har börjat att krypa ut. Alla bina skakas och borstas av och ramen läggs ner. Placera ut buren så att ca 1/3 täcker utkrypande yngel och resten är tomma celler. Honung måste finnas i några celler, finns där ingen så kan man smeta på lite och massera in i cellerna. 

Sedan är det bara att släppa in drottningen och pressa in buren i vaxkakan. Ett tips är att skära lite försiktigt med en kniv runt kanterna så går det lättare.
Häng in ramen i samhället och vänta i 4-5 dagar. Under den tiden så har alla bina krupit ur sina celler och tar hand om drottningen. Hon börjar att lägga ägg i alla celler i buren och det är nära 100% chans att hon blir antagen. I teorin i alla fall 😁


Drottningodlingen fortsätter och jag fyller på honungsvatten varje dag.


Jag har även odlat några celler i mina treramars kupor. Mest för att förhindra att dom får äggläggande arbetsbin i väntan på nyparade drottningar från Käringön.

Här kan man se att en cell har blivit matad för lite. Tittar man uppifrån skall det vara vitt av drottninggele och inte mörkt. Cellen var dessutom väldigt liten. Den drottningen har inte fått en optimal uppväxt eftersom maten tog slut innan hon förpuppade sig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar