Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

söndag 24 maj 2015

Förbereda parningsamhällen

Idag satte jag ihop mina 24 parningssamhällen. Vädret är fortsatt kallt, bara ca 12 grader. Endast enstaka bin var ute och flög. Normalt är jag inte inne och stör mina samhällen när det är så kallt men eftersom drottningcellerna börjar att kläckas imorgon så var jag tvungen.

Jag använder tredelade lådor med mina normala ramar, 3/4 Langstroth. För mig är det är en stor fördel att använda samma ramformat även i drottningodlingen eftersom jag övervintrar hälften av sista omgångens drottningar på 6 ramar, dvs två drottningodlingslådor på varann.


Nackdelen är att det går åt en massa bin och yngel från mina produktionssamhällen när man gör såhär. Varje kupa har fått släppa ifrån sig den nedersta yngellådan. Några har fått en ny ersättningslåda att bygga ut medans andra har för lite bin och får vänta lite.
Varje parningsamhälle får minst en (täckt) yngelram, samt en foderram. Tredje ramen kan vara lite vad som helst beroende på vad som finns i yngellådan.

Eftersom det var helt tomt på foder i yngellådorna så får varje avdelning strösocker i en utbyggd ram. Sprayade ytan med lite vatten så att dom tar strösockret bättre. Får hålla koll om dom behöver mer...


Nu får parningssamhällena stå och vila tills imorgon. Flustren är öppna men har minimerat öppningen för att hjälpa bina att hålla värmen och skydda sig mot röveri.
Imorgon kommer jag att tillsätta en drottningcell/nykläckt drottning till vart och ett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar