Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

tisdag 25 juni 2013

Märkning av drottningar

I år tänkte jag använda numrerade märkbrickor på mina drottningar. Lite svårare att få dit men har den fördelen att den gör drottningen mycket mera synbar. Speciellt i år då det är röd märkning som gäller.
Brickorna är i en neonröd färg som verkligen syns.

Jag börjar med att märka drottningen som vanligt med en liten droppe röd märkfärg. Sedan sätter jag fast märkbrickan i färgen innan den hinner torka. För att sätta dit märkningen använder jag en liten pinne med vax i änden. Skulle brickan av någon anledning ramla av drottningen så finns den röda färgen kvar.


Tre stycken ungdrottningar har hittills blivit äggläggande och fick sin märkning idag. Jag använde en handduk som underlag och höll fast drottningen med fingrarna dom få sekunderna som märkningen tog. Drottningarna vill verkligen inte bli fasthållna så det blev en liten viljornas kamp. Jag vann...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar