Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

söndag 9 juni 2013

Delning av samhälle

Idag delade jag kupa 6.
Hallon, brakved och rododendron har börjat blomma och fullt drag råder. Jag försöker att skaffa erfarenhet om när det är dags att dela samhällen för maximal honungsskörd.

Bottenlådan med drottningen och tio ramar med yngel/pollen/honung satte jag på en ny botten med flustret vänt mot andra hållet ca två meter bakom moderkupan.
Flusteröppningen minskad till någon centimeter.

 Till kvällen skall jag börja fodra med en burk svag sockerlösning så att dom klarar av att ta hand om sitt yngel nu när alla dragbina försvann.

Det gamla samhället fick behålla två lådor av yngelrummet samt båda skattlådorna.
Denna gång larvade jag sex cellkoppar och satte in istället för att skrapa bort vax över yngel. Cellerna var nygjorda och har inte varit i kupan innan. Tre av dom blev sprayade med lite vattendimma innan jag larvade.
Vi får se hur det går, annars gör jag ett nytt omlarvningsförsök i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar