Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

söndag 26 maj 2013

OTS, On The Spot queen rearing

Eftersom drottningodlingen startat så bra tänkte jag gå vidare med mitt andra projekt för året.
Jag tänkte ju testa att göra mina samhällen drottninglösa och låta dom dra upp egna drottningar. Dom odlade drottningcellerna kommer att fungera som backup om något går fel.

Allt för att öka honungsskörden, skaffa några riktigt bra drottningar samt bekämpa varroan.
Jag börjar på kupa 1 & 2 som är mina starkaste samhällen med tre yngellådor och två skattlådor.

Bottenlådan med allt pollen och yngelramar + drottningen fick flytta till en av mina vakanta platser efter vinterns förluster. Jag plussade på med ytterligare en låda med foderram med vatten, gamla foderramar samt några utbyggda ramar så att lådan blev full.
Skakade även av några ramar från skattlådan för att ersätta flygbina som kommer att flytta tillbaka till moderkupan. Jag gör dom betydligt starkare än jag annars skulle ha gjort eftersom detta skall bli samhällen som jag skall övervintra.
Flustret minskades för att förhindra röveri.

I den översta yngellådan på den gamla platsen skrapade jag på två ramar ner vaxcellerna över lite nykläckt yngel. Förhoppningsvis drar bina upp magnifika drottningceller över dessa yngel. Ramarna är märkta med blå tejp så att jag kommer igång vilka det var.
Det kommer att bli nöddrottningar men bra nöddrottningar när bina inte har några gamla kokonger att kämpa med.

Spärrgallret togs bort för att underlätta för bina att fylla skattlådorna.
Om fem dagar är det dags att ta bort alla viseceller utom en på de ramarna där jag skrapat.

Vaxåtervinning

Efter vinterns vaxåtervinning av gamla bruna yngelkakor och dylikt var det idag dags att rena vaxet en sista gång. Det blir ju alltid kvar lite gojs efter att man kokat ur vaxet i kitteln.

Till detta använder jag en saftmaja. Jag har sytt små påsar av fiberduk, du vet sådan som man täcker grönsakslandet med. Jag fyller dom med det grovrensade vaxet och knyter åt.
Sedan är det bara att lägga en påse i taget i saftmajan, försiktigt, påsarna är sköra...
Det är bra om man inte fyller för mycket utan att man kan stänga locket (i nödfall kan man använda en bit aluminiumfolie som temporärt lock tills det smält ner lite).

Påsarna kan man elda upp på brasan när man är färdig. Är man sparsam kokar man med dom i nästa vinters vaxåtervinning.

Dagens skörd blev sex och en halv tvåliters glassbyttor med solgult vax.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar