Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

fredag 31 maj 2013

Borttagning av vildceller

Idag var det dags att kontrollera alla ramarna efter drottningceller på kupa 1 och 2. Dom blev ju drottninglösa när jag gjorde mina två nya avläggare i förra veckan.
Jag markerade ju med blå tejp vilka ramar som jag skrapat bort cellväggar på för att bina lättare skulle bygga viseceller. Det såg ut att ha fungerat, men bara på de ramar som innehöll ljust vax. På den gamla mörka kakan var det inte byggt några celler trots skrapning.
Slutsats: Dom föredrar nytt vax för sina blivande regenter.


I mitt drottningsodlingssamhälle bytte jag ut de två pollenramarna mot en ny pollenram från samhälle 8 samt satte in en en ny ram med mellanvägg, så att dom har något att bygga på. 8:an fick dom gamla pollenramarna
Skälet till att jag bytte var att jag ville få in lite nytt pollen inför morgondagens odlingsram samt att ramarna var nästan fulla av honung på grund av mitt drivfodrande.
Jag minskade antalet hål i foderburken från fem till tre. Hittills har dom tömt en burk per dygn, lite för fort...

Tanken är att jag skall lägga lite drottninggele i varje cell när jag larvar om imorgon. Därför larvade jag fem koppar som jag klämde in mellan yngel och pollenramen. Hoppas att någon av de fem tar sig så jag får lite gele.

Cellkopparna passade precis imellan ramarna. Kanske skall jag sätta in morgondagens cellkoppar på samma vis? Fördelen är att jag alltid kan ha fem ramar i kupan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar