Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

lördag 25 maj 2013

Årets drottningodlingsäsong inledd

Jag kunde inte hålla fingrarna i styr längre. Igår körde jag igång min nybyggda start/odlingslåda och satte in en list med 14 larver.
Idag kunde jag med glädje se att 12 st var accepterade av bina.

Jag har en annorlunda setup än en vanlig snabbkokare. Tanken är att denna låda skall vara igång under större delen av sommaren och fungera både som startlåda och odlingssamhälle. När som helst skall jag kunna dra fram en liten serie välmatade drottningar och på så vis öva mig till att bli riktigt bra.

Lådan har jag befolkat med två ramar med kläckfärdigt täckt yngel, två ramar pollen/honung samt ambina från några späda yngelramar + lite extra bin från skattlådan.
Kollade väldigt noga att jag inte fick med någon drottning...

Fortsatt skötsel under sommaren består i att sätta in en ram med kläckfärdigt yngel ca en gång i veckan samt att kolla att inga vildceller har dragits upp på de nytillsatta ramarna. Viktigt!
Samtidigt tar man bort en av ramarna med pollen/honung. På den femte platsen sätter man en ram med bara mellanvägg så att bina får bygga av sig lite. Det är nämligen ett ca 10 cm tomrum mellan ramarna och nätbotten. Jag vill undvika att dom bygger där.
Dessutom är det alltid bra med nya utbyggda ramar. När det är dags för drottningodling åker byggramen ut.

 Jag matar bina med 50% honungsvatten. Just nu har dom inga dragbin så honungsvattnet får simulera ett bra drag. Jag vill ha stoora drottningceller så det gäller att mata på. Detta behövs kanske inte senare när dragbina har kommit igång. Vi får se...
Trots att det bara är fem små hål i locket så har bina tömt en burk sedan igår. Kommer det att fortsätta i den här farten så får jag nog tejpa igen ett hål eller två. Nån måtta får det vara.

Med tiden kommer samhället att bli riktigt starkt. Kanske kommer jag senare att flytta kupan några meter och sätta en avläggare på dess ställe för att bli av med överflödiga dragbin.

Modifiering av Universalbotten

Jag tog mod till mig och körde sticksågen i tre av mina universalbottnar. Att ha ett galler i bakkant för ventilationen tyckte jag var en dålig ide. Det var alltid fullt av bin på gallret som ville ut den vägen.
I vintras var det en massa döda bin mot gallret, hade dom försökt samma sak?

Nu har jag i alla fall sågat ut ett avlångt hål mellan de bakre förstärkningarna, målat frigoliten vid snittytorna och häftat fast ett aluminiumnät över hålet. Förhoppningsvis fungerar det bättre.
För hålet där bak har jag sågat till brädbitar som passar precis. Enkla att öppna vid ev rengöring eller varroakontroll.

Fem bottnar kvar att fixa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar