Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

torsdag 12 juli 2012

Återförening

Vid dagens kontroll hade alla nya drottningar som jag tillsatte i förra veckan hade blivit väl emottagna i sina nya samhällen och det var dags att återförena dom gamla yngelrummen med dragbiavläggarna.

Förhoppningsvis har jag lyckats att korttidsbehandla bort det mesta av varroan i yngelrummen.

Först måste jag leta upp och plocka bort de gamla drottningarna innan lådorna förenades med ett tidningspapper och spärrgaller emellan.
Passade även på att utjämna lite mellan samhällena så att alla nu har två yngelrum och två skattlådor.

Undantaget är avläggaren i kupa 8 (nästa års avelsdrottning) som bara har två lådor. Här stödmatar jag ett tag till innan dom kommer att få förstärkning med yngelramar från mina parningskupor.

En av de överflödiga drottningarna har fått en sista uppgift i visningskupan som Orust Biodlareförening har vid Saras hus i Henån. Förhoppningsvis kan hon hjälpa till att sprida lite kunskap och sprida intresset för att ha biodling som hobby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar