Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

fredag 8 juni 2012

Vaxpåsar

Idag har jag klippt ut och sytt 33 st påsar av en förpackning fiberduk. Påsarna skall jag använda till min nybyggda solvaxsmältare.
Storleken på påsarna blev ca 35 x 60 cm.

Eftersom jag använder plastramar så kommer jag att skrapa av vaxet på dom gamla mörka ramarna för att sedan skilja av kokonger och skräp i solvaxsmältaren. Genom att lägga vaxet i dessa "filterpåsar" hoppas jag att det blir så rent vax att ingen ytterligare rening behövs.
Målet är att allt vax i de två nedersta yngellådorna skall förnyas varje år.

Även vax från drönarramar och övrigt vaxavfall kommer att återvinnas med denna metod. Förhoppningsvis kommer jag inte att behöva slabba med vax/vatten blandningar i framtiden.

Vi får se hur det går...
Just nu öser regnet ner så det blir bara ett foto av påsarna. Vaxsmältaren får jag fotografera nästa gång solen tittar fram.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar