Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

lördag 9 juni 2012

Solkraft

Trots det molniga vädret testade jag att ladda min solvaxsmältare med en  laddning vax, främst från drönarutskärningen. Bitarna med täckt drönaryngel brukar att åka i komposten men allt omkring har jag sparat.

Solen tittade fram en liten stund och en liten rännil av solgult vax letade sig ned till uppsamlingsskålen. För att kunna smälta allt vax behöver jag mer sol...



Kontruktionen är enkel.
En träram med tunn fanerbotten är ihopsatt med ett gammalt omkittat fönster som stod på logen. Inuti är det en bit ränndalsplåt fastskruvad i väggarna. Det är en luftspalt under plåten så ingen isolering behövs.

Plåten går inte hela vägen ner utan lämnar ca 20 cm så att jag får under en 2 liters bakform. Formen står på en bräda som är fastspikad i 45 graders vinkel.
Benen är vikbara för att underlätta vinterförvaringen. När benen är utfällda är lådans vinkel mot solen ca 45 grader.

Allt är målat svart med billig vattenburen färg från ÖB. Slutligen har jag satt en tätningslist runt hela kanten på lådan för att få maximal värme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar