Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

onsdag 6 juni 2012

Drottningodling, omgång 2

Egentligen behöver jag inga mer drottningar. Jag har ju redan 9 st ungdrottningar som förhoppningsvis kommer sig ut i dagarna och hittar några trevliga drönare.
Jag kommer bara byta ut 4 st Visar i mina gamla kupor...

Men det var så himla kul att dra upp den förra omgången så jag gjorde ett nytt försök. Lite enklare än den förra gången.

Jag tog helt enkelt en hel låda med ägg, yngel, pollen och honung från odlingssamhället och satte på kuptaket bredvid. Borstade av bin från ytterligare 3 yngelramar.
Plockade ur en ram för att få plats med mina odlingslister.

Ovanpå satte jag en skiva med uttag/nät för en honungsburk med perforerat lock.
Började att mata med 50/50 sockervatten.

Sedan tog jag kaffe...

Ca 45 minuter senare tog jag ut en ram med ägg och larver från avelssamhället och började omlarvningen inne i min snickarbod.

Denna gången gick det mycket enklare än förra gången. Inte beroende på att jag hade blivit bättre utan för att jag har köpt ett par 3+ läsglasögon på Statoil.
Perfekt förstoring och skärpa på ca 30 cm avstånd. Allt annat blev förstås mycket suddigt...

Det var svårt att hitta larver i rätt ålder i kupan så jag fick ta en mörk ram. Det var mycket svårare att skära mer cellväggarna så att jag lätt skulle komma åt larverna. Det fanns inte så många larver i rätt ålder, troligtvis på grund av det dåliga vädret som varit.
Till slut fick jag larvat mina 2 st enkellister med 14 cellkoppar på varje.

Satte in cellerna i mitten av lådan på var sin sida om en pollenram.

Nu får vi se om det tar sig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar