Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

onsdag 30 maj 2012

Treramars parningskupor

Idag var det dags att göra i ordning mina parningssamhällen. Jag har avdelat två stycken lådor med två extraväggar var så att jag har sex st treramars avdelningar med egna fluster. I varje avdelning har dom fått en yngelram, en honung/pollenram samt en ram med enbart mellanväggar.

Varje parningssamhälle har ett 6 cm urborrat hål i täckbrädan så att jag kan mata dom med 50% sockervatten.
Jag använder en uppochnervänd honungsburk med 5 små hål i locket. Över hålet i täckbrädan sitter ett insektsnät fasthäftat så att jag kan byta/fylla på honungsburken utan att bina kan komma ut.

När jag fyllt på med ramar och bin flyttade jag lådorna ca 50 meter in under några träd. Drottningcellerna sattes in och foderburkarna sattes på.

Nu är det bara att vänta tills drottningarna är kläckta och parade.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar