Välkommen till mina sidor

Leta i den här bloggen

fredag 30 mars 2012

Pollineringshjälp

Idag när jag kom hem från jobbet gick jag till växthuset för att kolla om min persika hade börjat att blomma.
Jag var beredd på att pollinera för hand för att kunna få lite persikor senare i sommar men till min förvåning såg jag fyra bin som flög runt i trädet och pollinerade för fullt. Eftersom dörren är öppen till växthuset för att sänka värmen så mycket som möjligt har bina fått fritt tillträde. Otroligt att dom hittar vägen in och ut ur växthuset!

Det blev till att plocka ner min lilla pollineringspensel och plocka fram kameran istället.

Persikan är en dvärgpersika av sorten Bonanza och är köpt våren 2011 på Hornbach i Göteborg.
Egentligen skall den inte tåla att övervintra utomhus utan bör plockas in och förvaras frostfritt över vintern.
Men jag chansade och planterade den i mitt kallväxthus istället. Den har övervintrat perfekt trots en hel del minusgrader i vinter.

Nu väntar jag bara på stora saftiga frukter i slutet på sommaren. Mums!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar